Comparison of Different Implementations of a Process Limiting Pharmaceutical Expenditures Required by German Law
Timo Emcke, Thomas Ostermann, Marc Heidbreder, Reinhard Schuster
2017
Abstract
German legislation demands controlling measures for outpatient drug costs. As of 2017 the health insurance actors rose to a challenge to reform the benchmark system on the federal state level. We look at the previous system applied until 2015, the improvements in 2016 and the method the regional parties agree on for 2017. After discussing hard- and software systems and the underlying data briefly we describe the flaws of the old approach and develop a general model for controlling measures in the outpatient field. Finally we present the first real world applications of the new model: a patient type classification system leading to target costs and a derived distance structure of physicians regarding their prescription behaviour.
References
- Bratzke, B. Spies, K.-P. and Krebs, S. (2012). Morbiditätskomponente bei Arznei- und Heilmittelbudgets einführen. Deutscher Ïrztetag, Drucksache V I-37.
- Breyer, F. and Ulrich, F. (2000). Gesundheitsausgaben, Alter und medizinischer Fortschritt: Eine Regressionsanalyse. Jahrbücher für Nationalökonomie und Statistik, 220:1-17.
- Busse, R. Panteli, D. and Krebs, S. (2015). Arzneimittelversorgung in der GKV und 15 anderen europäischen Gesundheitssystemen: Ein systematischer Vergleich. Working papers in health policy and management. Universitätsverlag der TU Berlin, 11.
- Schuster, R. and von Arnstedt, E. (2012). Medizinertechnischer Fortschritt und demografischer Wandel bei den GKV-Ausgaben im Vertragärztlichen Bereich. GMDS 2011.
- Schuster, R. and Voss, H. (2012). Mediziner-technischer Fortschritt und demografischer Wandel bei den GKVAusgaben im DRG-Bereich im Krankenhaus. GMDS 2012.
- Schuster, R. Emcke, T. and Schuster, F. (2016). Vergleich der Richtgrößenauswertungen f ür Arzneimittel im Vertragsärztlichen Bereich mit Statusgruppen und Altersgruppen. HEC 2016.
- Sinowatz, F. (2015). Ressourcenalokation in der hausärztlichen Versorgung: eine empirische Untersuchung. Dissertation LMU München: Medizinische Fakultät.
- Spitzenverband der Krankenkassen Bund und Kassenärztliche Bundesvereinigung (2015). Rahmenvorgaben nach 84 Abs. 7 SGB V -Arzneimittel- für das Jahr 2015.
- Wersborg, T. (2006). Morbiditätsbezogene Richtgrößen zur Steuerung einer bedarfsgerechten und wirtschaftlichen Arzneimittelversorgung innerhalb der gesetzlichen Krankenversicherung in Deutschland. Dissertation LMU München: Medizinische Fakultät.
Paper Citation
in Harvard Style
Emcke T., Ostermann T., Heidbreder M. and Schuster R. (2017). Comparison of Different Implementations of a Process Limiting Pharmaceutical Expenditures Required by German Law . In Proceedings of the 10th International Joint Conference on Biomedical Engineering Systems and Technologies - Volume 5: HEALTHINF, (BIOSTEC 2017) ISBN 978-989-758-213-4, pages 35-40. DOI: 10.5220/0006114800350040
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PY - 2017
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